keskiviikko 4. syyskuuta 2019

Tilannetta Sepänkatu 2:n osalta

Lautakuntamme on toki Turun rakennusvalvontaviranomainen , toimialallemme kuuluu myöskin ympäristönsuojelu, ympäristöterveys ja pysäköinninvalvonta. Ympäristöterveyden osuus tarkoittaa mm. rakennusten terveellisyydestä/epäterveellisyydestä vastaamista.

Viranomaisena ja luottamushenkilönä toimimista on hankala huomata kun virkamiesten valtaa on jatkuvasti meillä kasvatettu. 11.1.2018 lautakunta antoi hopeatarjottimella valtaansa pois, kun siirsi viranhaltijoille enimmän päätösvaltansa, ja antoi virkamiehille samalla mahdollisuuden päättää todella pitkälle siitä, mitä asioita tuovat meidän asukkaita edustavien luottamushenkilöiden käsittelyyn. Itse halusin turvata kuntademokratiaa ja sen että ihmisten valitsemat toimijat voisivat ajaa ihmisten etua parhaalla mahdollisella tavalla, esitin ettei päätösvaltaa olisi annettu pois mutta esitys raukesi kannattamattomana, ihmeellistä kyllä.

Tai minusta meidän ainakin pitäisi edustaa asukkaita, en ole ihan varma toteutuuko tämä jokaisen Turussa luottamustoimea pitävän kohdalla. Sepänkatu kakkosessa sijaitsevat Turun koulujen homeiset luottoväistötilat ja niiden pitäminen väkisin käytössä tulee mieleen yhtenä tuoreena esimerkkinä. Kasvatus- ja opetuslautakunnassa Vasemmistoliitto on muuten ollut alusta pitäen lasten ja henkilökunnan puolella eikä olisi ottanut kyseisiä väistötiloja käyttöön.

Lapsia on jo sairastunut Sepänkadulla ja monet oireilevat pahasti niin etteivät voi käydä koulua. Ja kun lasten pitää käydä koulua...Tästä kaikesta huolimatta Turun kaupunki viivyttelee kunnollisten tutkimus- ja korjaustoimenpiteiden kanssa. Lasten vanhemmat vetosivat joukolla lautakuntaan sen puolesta, että asiantila saataisiin 22.8. kokouksen esityslistalle. Minusta oli täysin selvää että meillä olisi eilen pitänyt olla ihan kaikki materiaali tutkimuksista ja ympäristöterveyden lausunnoista käsillä ja asian virallisella esityslistalla, siksi pyysin hyvissä ajoin että se tulisi viralliseksi kohdaksi jo kokouskutsuun. Sain vastauksen, ettei kokoukseen olisi tulossa Sepänkadun asiaa ja että saisimme suullisen selvityksen. Tähän on periaatteessa mahdollisuus sen puolitoista vuotta sitten tehdyn päätösvallan siirron jälkeen. Koska saamme enimmän osan tiedoksi ilman mahdollisuutta vaikuttaa, en näe vieläkään mitään syytä miksei painoarvoltaan näin massiivinen asia olisi voinut olla listalla; olihan ympäristöterveyden lausuntokin annettu jo 7.8.

Päätökseksi tuolloin tammikuussa 2018 tulleen ratkaisun mukaan rakennustarkastajalla, ympäristönsuojelupäälliköllä, ympäristöterveyspäälliköllä sekä valvontapäälliköllä on oikeus antaa viranomaiselta pyydetyt lausunnot ja selvitykset, jotka eivät edellytä laajaa harkintaa. Ympäristöterveyspäällikön 7.8. antama, lasten vanhempien mukaan virheellinen lausunto Sepänkadun tilanteesta ei sitten edellyttänyt laajaa harkintaa? Lausunto olisi tämän mukaan pitänyt kyllä tuoda lautakunnan käsittelyyn ennen sen antamista. Tässä näyttäisi olevan selkeä menettelyvirhe...

Korostin miten tärkeää olisi saada asia kirjallisesti ja virallisesti eiliselle listalle. Paraikaa valmistellaan pintatutkimustuloksia, joista ei luonnollisestikaan koko kuva voi selvitä. Olin esittämässä kunnollisia, puolueettomia rakennetutkimuksia ja tilojen käyttökieltoa muutosesityksenä, mutta suullisesta, ilman pohjaesitystä tehdystä esityksestä ei ole hyötyä eikä sen mukaan tarvitse kenenkään toimia.

Lautakunta sai eilen aamupäivällä viestin, jossa todettiin ettei asia tosiaan ole tulossa kokoukseen, keskusteluja oli kuitenkin käyty. Viestissä myös korostui se, ettei lautakunnalla ole otto-oikeutta virkamiesten päätöksiin, jonka lautakunta on siis itse hyväksynyt, niin käsittämättömältä kuin se tuntuukin, että halutaan ehdoin tahdoin vaikeuttaa omaa työtä luottamushenkilönä.

Kokouksessa saatiin lopulta kuitenkin esityslistan ulkopuolelta(?) tiedoksi Sepänkadun tilanne powerpointina joka luvattiin lähettää lautakunnalle. Vielä ei näy. Siitä huolimatta että se tuli ulkopuolelta, se haluttiin kuitenkin merkitä pöytäkirjaan niin että lautakunta olisi saanut asian kokouksessa tiedoksi. En oikein tiedä miten tämä onnistuu...Jatkotutkimukset valmistuvat viikolla 36 ja asia on ilmeisimmin tulossa meidän käsiteltäväksemme kuitenkin.

Korostin eilen pariinkin kertaan että toimivallan siirrosta ym. huolimatta asia on tuotava kokonaisuudessaan meidän luottamushenkilöiden käsittelyyn, kun olemme niitä asukkaiden edustajia. Esitin sitä, että Sepänkadun tilat asetetaan käyttökieltoon tutkimusten valmistumisen ajaksi, jota olisin esittänyt asian ollessa virallisena lista-asiana muutenkin. Jos kerran asiasta oli sitten kuitenkin tulossa pöytäkirjamerkintä...Minulle esitettiin vaihtoehtoina, että kokoustiedotteeseen tulee merkintä että lautakunta on saanut asian yksimielisesti tiedoksi ja olemme keskustelleet siitä, tai että tiedotemerkintää asian käsittelystä ei voisi tulla siinä tapauksessa jos pidän esitykseni tutkimusten aikaisesta käyttökiellosta, koska silloin päätös ei siis olisi yksimielinen.

Minusta asiat eivät sulkeneet toisiaan pois, katsoin parhaaksi sitten sen että päätöksen on tärkeää olla yksimielinen ja että näkyy että olemme asiaa käsitelleet. Eihän se tällä tavoin tullut suullinen esitys voi helposti ollakaan yhtä pätevä, pystyttiin kumoamaan eilenkin muitta mutkitta pyyntö kirjaamisesta. Niin, kun kyse ei sitten ollut virallisesta lista-asiasta siinä vaiheessa...Asia olisi siis tulossa meille kunnolla vielä jolloin voin virallisesti esittää käyttökieltoa. Jos asia olisi jo ollut esityslistalla ja esitykseeni olisi tullut kannatus, lasten ja henkilökunnan terveyttä olisi voitu turvata nopeammin.

Kiitos kuuluu aktiivisille vanhemmille, joita ilman emme olisi tässäkään pisteessä. Suomalaisten verot hupenevat veroparatiiseihin, suuryritysten ja varakkaimpien tukemiseen, samalla kun köyhät köyhtyvät ja koulujen lisäksi myös koulujen varatilat homehtuvat käsiin. Saadaanko nykyhallitukselta apua.

Eva-Liisa Raekallio
Turun rakennus- ja lupalautakunnan jäsen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti