Kuulumisia kemikaalineuvottelukunnasta
Eva-Liisa Raekallio
Lupasin kirjoitella tästäkin, joten tässä tulee :)
Olen varalla SLLn puolelta kemikaalineuvottelukunnassa, jossa eri tahot
kuten ministeriöiden edustajat, virkamiehet, palkansaajien edustajat
sekä eri intressitahojen kuten Kemianteollisuuden ja Kaupan alan
edustajat (ja siis myös ympäristöjärjestön edustaja) istuvat saman
pöydän ääressä määrittämässä Suomen linjaa ja äänestysratkaisuja
kemikaaliasioiden osalta EU- tasolla, mm. REACH- komitean kokouksissa.
Olemme tätä kautta kaikki vaikuttamassa kemikaalialan lainsäädäntöön.
Tehtävä on minulle suuri kunnia ja ihan älyttömän mielekäs. Sen
ansiosta jaksan näitä pienestä asti illanvirkulle täysin
epäluonteenomaisia aamuherätyksiäkin. Kun ei vaan ole helppoa nousta
neljän jälkeen aamuyöstä. Eilenkin oli karmeaa herätä, ja eilenkin oli
tunne kokouksen jälkeen että olen todella iloinen voidessani pitää SLLn
lippua korkealla kokouksissa, ja myötävaikuttaa ympäristön ja ihmisten
hyvinvointiin. Jaksoin vielä iltapäivällä vassin piirihallituksen
yhdistettyyn työ/vaalivaliokuntaan. Vuorokausirytmi taitaa vaan olla
ihan sekaisin.
Tietyt lainalaisuudet toistuvat Hesan kokouksissa,
mitä todistan kotipuolessa Turun rakennus- ja lupalautakunnassa. Oon
tainnut ennenkin kirjoittaa, (ja käynyt asiaa läpi kesällä 2018 "Miten
Turussa toteutuu ympäristön etu" radio-ohjelmassakin), että on selvää
miten virkamiehet noudattavat voimassaolevaa poliittista linjaa. Mikäli
on totuttu kuuntelemaan elinkeinoelämää hyvin herkällä korvalla, jäävät
luonnon ja ihmisten tarpeet hyvin helposti huomaamatta. Ja tämä on vain
ja ainoastaan odotettavissa, ihan luonnollista olosuhteisiin nähden.
Valmistautumisaika neuvottelukunnan heinäkuun kokoukseen 4.7. jäi
lyhyeksi, kun saimme REACH- komitean heinäkuun kokousgendan vasta omaa
kokoustamme edeltävänä päivänä. Turun lautakunnassa on tyypillistä että
voi tulla hyvin isoja asioita ja 150- sivuisia raportteja paria tuntia
ennen kokousta. Ihan kuin perehtymiseen ei haluttaisi jättää aikaa. Tämä
ei tosin ole vain meille tyypillistä vaan pikemminkin maan tapa tai -
vaiva...Heinäkuun REACH- kokouksen saldo on ensi maanantain
neuvottelukunnan asialistalla. Jep, pääsee aloittamaan viikon taas
aamuyöllä :D
Yleinen tendenssi siitä, että päätöksenteko halutaan viedä aina vaan pienemmän porukan käsiin, on nähtävissä joka puolella. REACH-komitean kokouksissa äänestettävien asioiden määrää aiotaan rajata. Tästäkin rakensin ja lähetin kommenttimme valmistelevalle virkamiehelle ja parille muulle.
Yleinen tendenssi siitä, että päätöksenteko halutaan viedä aina vaan pienemmän porukan käsiin, on nähtävissä joka puolella. REACH-komitean kokouksissa äänestettävien asioiden määrää aiotaan rajata. Tästäkin rakensin ja lähetin kommenttimme valmistelevalle virkamiehelle ja parille muulle.
Kaikkien näkökulmien on luonnollisesti tultava esiin
päätöksenteon joka vaiheissa. Kiinnostava huomio on, että ajatusta
keskustelufoorumien rajaamisesta kuulee kautta linjan, myös
epätyypillisiksi ajatelluilta tahoilta. Ihan kuin tässäkin olisi jotain
tuttua esim. lautakunnan 22.8. kokousta ajatellen...
Muovin
tiekartta on rakenteilla. Keskustelimme ajankohtaisista seikoista tähän
liittyen. Esteettiset ja kaupalliset seikat vaikuttavat nähdäkseni
liikaa muovipakkauksissa, kuluttajien kiinnostuksen herättämiseksi on
siirrytty yhä enenmän kiiltävämmän ja paksumman muovin käyttöön
pakkauksissa (lienemmekö harakoita...) Henkilökohtaisesti risoo esim.
kaurajuomakartonkeihin vastikään tulleet kiiltävämmät muovit. Musta
ennen oli tuokin paremmin...
Eri muovityyppien käyttäytyminen on
nähdäkseni jäänyt liian vähälle huomiolle pakkausten ulkonäköön
keskityttäessä. Keskustelimme myös kemikaalien merkinnöistä
tuoteselosteissa. On ikäänkuin paineita asettaa ne qr-koodin eli
älypuhelimella luettavan koodin taakse. Kysyin tietty miten huomioidaan
ne joilla ei ole ko. laitetta, esim. vanhemmat ihmiset. Kävi ilmi, että
suunnitelma koodista on jo tyrmätty mm. kuluttajaviranomaisen taholta.
Läpinäkyvyys on tässä vaarassa. Kemianteollisuudelle ei tule antaa
enempää piilopaikkoja.
Kemikaalien tarkastusrakennetta oltiin
lisäämässä ja tehostamassa huomattavasti. Kyseessä on erittäin hyvä
kehitys, välttämätön jonka sanoinkin kokouksessa. Totesin kriittisiin
huomioihin työmäärän ja velvoitteiden lisääntymisestä ja
arviointiprosessin nykyisestä hienosta tehosta sen, ajatellen omaa
kesäkuista (TS) ja Jari Huhtalan toukokuista (HS) mielipidekirjoitusta,
että kemikaalien turvallisuusarviointi on Euroopassa kyllä hyvin hidasta
ja jarruttavia tekijöitä useita. Se näkyy juurikin elinkeinoelämän
vahvana asemana. Näkisin komission ehdotuksen osin reagointina käynnissä
oleviin vapaakauppaneuvotteluihin ja jo saavutettuun kauppasopuun
Mercosur- maiden kuten Brasilian kanssa. Nehän eivät EUn tavoin
allekirjoita kemikaali- ja elintarviketurvallisuutta koskevaa
ennaltavarautumisen periaatetta.
Elinkeinoelämä ei pidä
toimintaansa rajoittavista uudistuksista. Komissio oli asettamassa
aikarajoja aineiden kirjaamiseen ja koostumuksen muuttamiseen. Yleisenä huolena kokouksessa oli esim. kuukauden aikamääreen lyhyys
kirjaamisen kohdalla. Otin esiin, että yritysten kannalta aikaa kyllä
on, jos otetaan huomioon koko aika lainsäädännön valmiiksi saamiselle.
Tieto ehtii mielestäni hyvin kulkea kentälle ja takaisin niiden useiden
vuosien aikana mitä kemikaalilainsäädäntöprosessi nykyisin mm.
edellämainituista seikoista johtuen kestää, ja on perusteltua ajatella
että tuohon kuukauden rajaan tultaessa työ olisi käytännössä valmiina.
Teknisiin seikkoihin vetoaminen on yleistä. Lautakunnassa yhden äänen
enemmistöllä päätökseksi tullut esitys näyttäytyy lausunnossa ainoana
asiasta koskaan tehtynä ratkaisuna. Neuvottelukunnassa näkee
turvautumista aineen vaarallisuutta kiistäviin harvoihin
tutkimustietoihin keinona neuvotella jokin aine vähemmän vaaralliseksi,
vaikka toisessa vaakakupissa olisi paljon enemmän argumentteja. Näin
heinäkuussakin, tähän tietenkin tartuin silloin. Ennaltavarautumisen
periaate ei näyttäisi olevan aina kovin tuttu täälläkään päin maailmaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti