Morjens Motrilista Costa del Solista
Uskomattoman kiva mesta jää nyt taakse. Tullessamme meitä oli
vastassa satakunta ihmistä ja olisi kuulemma ollut moninverroin enemmän
ellei myrsky olisi viivyttänyt meitä kymmenellä tunnilla.
Saavuimme iltamyöhällä, joten lapselliset olivat jo lähteneet
kotiin. Tunnelma oli loistava ja huutoa ja melskettä riitti.
Poliisitkin
olivat paikan päällä meitä odottamassa ja kun kipparimme kysyi, mitä he
ovat vailla, he kertoivat tulleensa avustamaan
suihkuongelmassa. Laivavesi kun ei suihkuun riitä, vaan käytössä on
merivesisuihku, joka on ihan jees, mutta satamaan tultaessa on ihanaa
päästä normisuihkuun. Poliisit kuljettivat miehistöämme poliisilaitokselle suihkuun ja
takaisin. Omintakeinen taksijärjestely siis ja hieno osoitus siitä miten
poliisi voi myös yleisöä palvella.
Itse vastaanottoseremonioiden jälkeen oli aika siirtyä
illanviettoon miehistön ja paikallisten kanssa. Kyseessä oli myös
jäähyväiset suurimmalle osaa miehistölle, koska väkeä vaihdettiin
satamassa.
Meitä on nyt enää kaksi jäljellä siitä remmistä, joiden kanssa
lähdettiin Brestistä kolme viikkoa sitten. Tarkoitus on ollutkin se,
että mahdollisimman moni pääsisi mukaan edes jollekin pätkälle, ja kun
alus on niin pieni, niin tiuhaan vaihtoja tulee.
Yksi meistä lähti minilomalle ja palaa seuraavaan satamaan.
Itselläni ei taloudelliset resurssit riitä kotona käymiseen, muttei
tuo minua niin paljon haittaa. Poikaani tietysti ikävöin, mutta aika
pianhan me kuitenkin nähdään.
Jatkuvat miehistönvaihdokset ovat kyllä tunteellista puuhaa.
Pienessä paatissa on niin intiimi tunnelma. Ollaan kuin yhtä perhettä.
Ja juuri kun se perhe alkaa muodostua, niin se osin hajoaa. Sitten vielä
kun tietää ettei uusia rakkaita ystäviään näe välttämättä
enää koskaan, niin pistäähän se tipan helposti valumaan linssiin.
Ilta oli mahtava ja puhetta ja tarinaa riitti. Taisi joku jonkun runonkin lausua ja tunteellisen puheenkin pitää. Seuraavana päivänä olikin paljon järjesteltävää laivan varustelun osalta kuin myös virallisen ohjelmankin suhteen. Illemmalla oli iso keskustelutilaisuus kampanjaamme koskien ja
siihen osallistui yli 80 henkeä. Gazan ahdinko herättää ihmisiä
osallistumaan näillä pienemmilläkin paikkakunnilla positiivisen hyvin.
Muutenkin ihmiset osallistuvat monin eri tavoin. Kävimme perämiehen
kanssa lounaalla ja ravintola lahjoitti meille pari muovikassillista
herkullisia kirsikkatomaatteja. Ohikulkijat tuovat vihanneksia,
hedelmiä, leipää jne. Paikallista rommia ja oluttakin
meille on tuotu ja oltaisiin saatu tutustua paikalliseen panimoon ja
tislaamoonkin, mutta aikataulun tiukkuuden takia emme vaan ehtineet.
Mikä ainakin allekirjoittaneen mielestä oli todella harmillista.
Kun laiva oli käyty tankkaamassa toisessa satamassa oli
lähtöjärjestelyjen vuoro. Kokousta,palaveria ja myöskin koulutusta
riitti. Kaikille uusille kun pitää opettaa niin turvllisuus kuin
käytännön asiat. Siihen päälle vielä ammattimiesten perehdyttäminen
koneisiin ja laitteisiin, joita on käsittämättömän paljon. Sitten vielä
reittisuunnitelman teko ja vahtien jako. Meitä on tällä legillä vain
yhdeksän henkeä viidestä eri maasta. Työkielenä on englanti jota sitten
osataan tai ei. Mutta aina asiat jotenkin sujuu.
Nyt meillä on kaksi kolmen hengen vahtia jotka ajaa 6+6 systeemillä.
Kolmesta yhdeksään olen itse vahdissa aamuin illoin. Loput kolme henkeä
ovat ns päivämiehiä eli kokki, apukokki ja sähkäri. Päivät ei kylläkään
jää kaksitoistatuntisiksi, vaan aina jotain
on vapaa-aikanakin tehtävä. Onneksi legi on vain kuusi päivää ja keli
suht leppoisaa niin lepoa on siihen nähden riittävästi.
Reissuun lähdettiin pari tuntia sovitusta myöhässä, mikä oli
odotettavissakin. Alkuosa seurattiin Espanjan rannikkoa Cartagenaan
saakka ja siitä suoraan kohti Sisilia Palermoa. Halusimme säilyttää
nettiyhteyden mahdollisimman pitkään, jotta kaikki saivat
kirjoittua bloginsa, lähetettyä videonsa, kuvamateriaalinsa jne. Vaikka
miehistöä ollaan, niin jokaisella tuntuu olevan oma taustaorganisaatio
joille juttuja tehdään. Kuten minulla Vipu ry, jolle tätä blogia
ensisijaisesti teen. Se on osa meidän Rauha Palestiinaan-
projektiamme, jota olen yrittänyt parhaiden kykyjeni mukaan avitella.
Nyt ollaan jossain Algerian edustalla noin viidenkymmenen mailin
päässä heidän pääkaungistaan. Parit maydayt on otettu vastaan ja pidetty
uutsiikkia kunnes hädässä olevat on löydetty ja pelastettu. Vaikka on
ikävää, että joku on hädässä, niin meille se
oli hyvää treeniä hätätilanteita varten. No, me ei oltu riittävän
lähellä ja saimme jatkaa matkaa normaalisti. Pari päivää on merimatkaa
jäljellä ennen kuin rantaudemme. Odotettavissa on kuulemma melkoiset
hulabaloot, kun sinne saavumme. Täällä kyllä ihmisoikeusaktivismi
on käytännössä juhlaa ja laulua, vaikka vakavien teemojen äärellä
liikutaankin. Toisaalta on hyvä nyt juhlia kun meillä saattaa kovinkin
vakavat hetket olla edessä. Satamia ei enää montaa ole ennen
määränpäätämme.
Nyt alkaa olla se hetki kun ihmisten pitäisi alkaa painostamaan
omia kansanedustajiaan, ministereitään, ulkoministeriötä sekä tietenkin
Israelin lähetystöä, jotta Israel pidättäytyisi käyttämästä väkivaltaa
meidän pysäyttämiseen ja antaisi vihdoin oikeuden
tapahtua. Saisimme rauhassa purjehtia Gaza cityn satamaan.
Fyysinen lastimme on pieni, lähinnä lääkkeitä ja
sairaalatarvikkeita, mutta henkinen lastiimme suuri. Ihmisoikeuksien ja
rauhan eteenpäin vieminen on näissä olosuhteissa välillä raskas lasti
kantaa. Mutta aina kun jossain tässä onnistutaan on mieli jälleen
hetken kovin keveä. Olkoon tällä kertaa meidän vuoro onnistua, olkoon
nyt aikamme lopettaa Gazan saarto.
Free Gaza
Wellu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti