perjantai 24. huhtikuuta 2020

Vipulainen kaupunginvaltuutettu raportoi 20.4.2020 valtuuston päätöksestä ratikka-asiassa

Olen ollut raitiotien harras kannattaja jo vuosia.
Tässä puheeni valtuustossa 20.4.

Näinä aikoina on kovin vaikea tehdä päätöksiä tulevasta, sillä meneillään oleva pandemia muuttaa tulevaa elämäämme monin tavoin. Politiikassa on kuitenkin oltava myös rohkea visionääri. Se tarkoittaa sitä, ettei tämän hetken perusteella jätä näkemättä tulevaa.

Raitiotie on tulevaisuusinvestointi, jonka vaikutukset ovat kymmeniä vuosia eteenpäin. Asiaa pitää puntaroida kauaskantoisesti ja ilman paniikkia.Olen sitä mieltä, että meille esitetystä raitiotieratkaisusta hyötyvät kuntalaiset joukkoliikenteen käyttäjinä ja vaikutus kaupunkimme hyvinvointiin on positiivinen. Joskin listalla esitetyssä mallissa on joitain seikkoja joista olen eri mieltä, kuten perustettavasta yhtiöstä. Olen kaupungin oman joukkoliikennejärjestelyn kannalla.

Raitiotiehanke niinkuin kaikki muukin investointi tulee tehdä nyt erityisen harkiten ja suhtaudun asiaan varauksella. Hyvin monia riskitekijöitä voi matkan varrella tulla esiin ja väärien päätöksien myötä menetetään kaupungin tärkeää varallisuutta, jota tarvitaan kaupungin perustehtäviin ja käyttömenoihin.

Turun joukkoliikenneratkaisu tulisi saada lähivuosina toteutettua. Tätä päätöstä on soudettu ja huovattu vuosia. Vaikkakin asiaa esitellään nyt enemmänkin kaupunkikehityshankkeena on sen ydin joukkoliikenteen järjestämisessä. Haussa ovat uudet linjat ja ekologiset ratkaisut. Esimerkiksi Bussien uusiminen vähintään kymmenen vuoden välein on kallista ja uuden ratkaisun tulisi olla kestävämpi. Raitiovaunun ikä on 30-40 vuotta.

Asiakkaiden määrää joukkoliikenteessä ei muilla ratkaisuilla voida lisätä niin merkittävästi kuin saamalla turkulaiset kiinnostumaan helposta ja miellyttävästä päivittäisestä raitiotiematkustamisesta.

Me vasemmistolaiset olemme kiinnostuneita mm. rakentamisen aikaisista lisääntyvistä työpaikoista ja väestön- ja vetovoiman kasvusta, jotka ovat merkittäviä raitiotiehankkeen tavoitteita.

Jos raitiotieratkaisun kanssa edetään, valtion 30 % rahoitusosuus on ensimmäinen, joka tulee varmistaa ja selvittää muitakin rahoitusmahdollisuuksia. Euroopassa saadut kokemukset antavat varmasti hyviä esimerkkejä keventää kaupungin omaa taloudellista osuutta investointiin.

Kokemukset eurooppalaisissa verrokkikaupungeissa kertovat raitiotien tuplaavan käyttäjämääriä. Tämä on itseasiassa turkulaisen raitiotieratkaisun ydin, lisätä joukkoliikenteen käyttöä ja vähentää yksityisautoilua merkittävästi, tuoda tilaa muille kevyemmille liikennemuodoille.

Raitiotien ja sen vaatiman infran rakentamisen kulut kuoleentuvat kymmenien vuosien aikana ja käytön tuomat tulot kuten lipputulojen kasvu (VTT:n arvion mukaan 40-80milj.€/vuosi), raiteiden rakentaminen ja asuntojen rakentaminen ratojen varrelle tuovat takaisin suuren osan menoista. Lisäksi tuloihin voi laskea sen työllistävän vaikutuksen ja verotuotot (Turun arvio 90-180 milj.€), yhteisöverot, palveluiden ostot ja muu tuotto. Lisäksi on tutkittava mahdollinen eurooppalainen rahoitus ja raitioteitä suosivat hankerahoitukset.
Lähdetään hakemaan luottamusta tälle ratkaisulle Turun asukkailta. Luottamusta talouden hoitoon ei tällä haavaa löydy.

On tehty vääriä arvioita ja rahaa on palanut. Nyt tekeillä on Ratapihan lähelle Elämyskeskus, jonka rahoitus kääntyykin taas turkulaisten maksettavaksi aiemmin luvatun yksityisen rahan sijaan. Tällaiset uhkakuvat pilaavat tämän raitiotiehankkeen mahdollisuudet totaalisesti.
Autoiluun perustuvalla sekavalla kaupunkikehityksen tiellä ei voida jatkaa, jos halutaan kehittyä ja tehdä vastuullista kaupunkisuunnittelua.

Valitaan hiilineutraali, esteetön ja sujuva liikkumisen väline: valitaan raitiotie Turkuun.

Riikka Oksanen




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti