https://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/4125733/Lukijalta+Vesistojen+mikromuovikuormitus+huomioitava+joukkoliikenteessa
Vesistöjen mikromuovikuormituksen vähentäminen ekologisella joukkoliikenneratkaisulla on kiireellistä
Saaristomeren
sinileväongelma on vuodesta toiseen otsikoissa, vesistöjen
rehevöityminen kerää
kaiken mediahuomion. Meren näkymättömät vaarat kuten mikromuovit ja
kemikaalit
on unohdettu. Näiden mikroskooppisten haitta-aineiden käyttäytymisestä
luonnon
kiertokulussa tiedetään kuitenkin se, ettei unohtamiseen ole varaa.
Mikromuovikuormitus on oleellinen osa myös Turun
joukkoliikenneratkaisua.
Turun rakennus-
ja lupalautakunta on Turun ympäristönsuojeluviranomainen. Meille pidettiin tämän vuoden
maaliskuussa katselmus Kakolan jätevedenpuhdistamolla. Mikromuovien ja
kemikaalien päätyminen ekosysteemiin ja lopulta tietenkin ihmiseen on vakava
ongelma. Saaristomeren tutkimuslaitoksen työssä on saatu viitteitä siitä, että
eliöiden solut erehtyvät luulemaan muovia ravinnokseen. Jätevedenpuhdistamo ei kuitenkaan
riittävästi tavoita näitä vaarallisia yhdisteitä. Se käsittelee Turun talousalueen, yli
300 000 ihmisen jätevedet ja puhdistustehoon on kiinnitettävä erityistä
huomiota. Jätinkin 22.3.2018 lautakunta-aloitteen, jossa selvitettäisiin miten
puhdistuskapasiteetti saadaan kattamaan paitsi talvisateiden seurauksena yhä
lisääntyvä ravinnekuormitus, myös mikromuovit ja kemikaalit.
Muovinvalmistuksessa käytetyt ihmisen
hedelmällisyyttä heikentävät kemikaalit kuten ftalaatit ja bisfenoli a (BPA)
päätyvät kulutustuotteiden kautta ihmisen verenkiertoon, ja vesistöissä ne
vahingoittavat ekosysteemiä. Itämeren kaupunkien jätevesien tutkimushanke
NonHazCityn puitteissa otettiin viime vuonna näytteitä myös Turun jätevesistä. Kaikista
näytteistä löytyi mm. ftalaatteja, bisfenoli- a:ta ja perfluorattuja
yhdisteitä.
Kemikaalikuormitus on ratkaistava.
Nämä kemikaalit
ovat vain jäävuoren huippu ja mikromuoviongelma läpäisee koko yhteiskunnan.
Turku on pian tekemässä joukkoliikenneratkaisua, vastakkain ovat superbussit
sekä raitiotie. Ilmastonmuutoksen kiihtyessä aidosti ekologiset
joukkoliikennevaihtoehdot muodostuvat välttämättömiksi. Tässä katsannossa
raitiotie on ehdoton ykkönen, myös silloin kun otetaan huomioon se, miten
liikenne ja autonrenkaat tuottavat Ruotsissa 13520 tonnia vesistöjen
mikromuovikuormituksesta ollen n. 10000 tonnia edellä seuraavaksi suurinta
kuormittajaa, tekonurmista irtoavia rakeita. Suomen tilanne ei voi poiketa
tästä kovin paljon.
Saaristomeren
suojelussa on nähtävä kokonaisuus myös infrastruktuurin osalta, ja tartuttava pikaisesti kaikin, ja etenkin lainsäädännön
keinoin sekä näkyvän että näkymättömän vesistökuormituksen vähentämiseen.
Eva-Liisa
Raekallio
Turun rakennus-
ja lupalautakunnan jäsen (vas.)
Suomen
kemikaalilainsäädäntöä valmistelevan kemikaalineuvottelukunnan varajäsen
Suomen
Luonnonsuojeluliiton Varsinais-Suomen piirihallituksen jäsen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti