perjantai 7. syyskuuta 2018



Raportti rakennus- ja lupalautakunnan kokouksesta 6.9.

Tämän päivän kokouksessa oli listalla Varsinais-Suomen ELY- keskuksen päätös Turun edustan merialueen kalataloudellisen tarkkailuohjelman hyväksymisestä, rakentamista Linnafälttiin ja Amiraalistonkadulle, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän hoivakoti Pansioon, Hansakorttelin remppaa, Fölin runkolinjaston esittely sekä kysymykseni tiedoksi merkityistä, jo myönnetyistä luvista.

Tuo ELY- keskuksen päätös oli siis jo tehty ja merkittiin meille tiedoksi. Kiinnitin huomiota siihen, että tarkkailuohjelmapohja oli vanha, ja esim. Turun alueen jätevesikuormitustiedot olivat kuusi vuotta vanhoja. Maaliskuisessa lautakunta-aloitteessani halusin että täkäläisistä jätevesistä löytyvät vaaralliset aineet tavoitettaisiin puhdistusprosessissa.

Tässä poiminta suoraan aloitteesta:"Mikromuovien tai kemikaalien päätyminen ekosysteemiin ja lopulta tietenkin ravintoketjun huipulle ihmiseen on vaikea ongelma. Muovi on itsessään haitallinen materiaali. Muovin valmistuksessa käytetyt ihmisen hedelmällisyyttä heikentävät kemikaalit kuten ftalaatit ja bisfenoli-a (BPA) päätyvät kulutustuotteiden kautta ihmisen verenkiertoon, ja vesistöissä ne vahingoittavat ekosysteemiä. Turku on mukana Itämeren kaupunkien jätevesien tutkimuksessa. NonHazCity- hankkeen puitteissa otettiin näytteitä myös Turun jätevesistä. Kaikista näytteistä löytyi ftalaatteja, bisfenoli-a:ta ja perfluorattuja yhdisteitä. Turun jätevedet eivät muodostaneet poikkeusta."

Mikromuovien tai kyseisten kemikaalien esiintyvyyttä ja vaikutusta kalastoon ei oltu ELY- keskuksen hyväksymässä tarkkailuohjelmassa selvitetty. Toin tämän esiin myös kokouksessa. En kertakaikkiaan voi ymmärtää miksi. Jos yritän miettiä syitä, mikromuoveista ei ole puhuttu niin kauaa. Kemikaalien kuten ftalaattien vaarallisuus on sen sijaan ollut tiedosss. Toisaalta meriläjityksen merkitystä ei oltu avattu kunnolla ohjelmassa. 

Ohjelmaan tehtävät lisäykset liittyivät ainoastaan tarkkailujakson ajankohdan pidentämiseen yms. Kuulutus ohjelman kuulemisesta on tehty jo puolitoista vuotta sitten, alkuvuodesta 2017 ja asiassa on kuultu Kaarinan ympäristönsuojelulautakuntaa. Siis ainoastaan, kun asia koskee Turun edustan merialuetta? Ihmetyttää miksi päätös tuli meille nyt, kun se on annettu 16.7. ja oikaisuvaatimus Etelä-Suomen aluehallintovirastoon olisi pitänyt tehdä 30 päivän kuluessa tuosta.

Linnafältin alueen rakentaminen etenee. Nyt listalla olleet rakennusluvat eivät tulleet nuorten työpajan Fendarin kohdalle. Se on kaavoitusprosessissa unohdettu täysin josta kirjoitin melko tarkkaan vuosi sitten Turun Sanomissa, linkki alla. Hoivakoti ja Hansakorttelin remppa olivat varsin perusjuttua. Hoivakoti on loistojuttu. Hansakorttelin urakkaa esitellyt suunnittelija kertoi mm. että energiatehokkuutta parannetaan. Kysyinkin, millä tolalla energiatehokkuus on nyt ollut ja onko tarkoitus käyttää uusiutuvaa energiaa valmiissa kompleksissa. Ekaan kysymykseen hän ei osannut selkeästi vastata, uusiutuvaa ei oltaisi nyt käyttämässä. Kuten Varsinais-Suomen Vasemmistoliiton Kohti ekologista elämäntapaa- ohjelmapaperissa lukee, International Energy Agencyn (IEA)n mukaan kaikkien uusien tehtaiden ja rakennusten tulee olla nollapäästöisiä vuoden 2017 jälkeen, muuten ajaudumme liian korkealla päästöuralle. Eli olemme auttamatta myöhässä.

Meille esiteltiin kokouksen aluksi Fölin runkolinjastohanketta. Uuden suunnitelman julkilausuttuna tavoitteena on parantaa Fölin saavutettavuutta, toisin sanoen helpottaa joukkoliikenteen käyttämistä. Mutta miten pysäkkien karsiminen palvelee tätä tavoitetta. Tätä kysyinkin suunnittelupäälliköltä. Välimatka pysäkille ei ilmeisesti tule ylittämään ainakaan 400 metriä...Monelta jää kyllä bussilla kulkeminen väliin jos pysäkille on vähänkään pitempi tai hankala kulkea. Kun nytkin jää. Päällikkö kertoikin että tavoitteena on parantaa työssäkulkevien mahdollisuuksia joukkoliikenteen käyttämiseen. Ymmärrän tämän, ja onkin oleellista tehdä bussista toimiva vaihtoehto työmatkalle. Jotta joukkoliikenteen käyttämistä pystytään aidosti helpottamaan ja sillä olisi todellista merkitystä ympäristön ja vaikka juuri liikenneperäisen mikromuoviongelman kannalta, sen pitää olla ihan joka iikalle helpompaa, ei vain työssäkäyville.

Kysyin kahdesta myönnetystä luvasta. Hirvensaloon on tehty ympäristötaideteos, kaksi poijua joista saimmekin ikäänkuin loppukevennyksen kokoukseen. Poijuja...Musta ne näyttivät ennen muuta sellaisilta katutyötötteröiltä, poijut ovat kai pyöreitä ja kivoja...Miten vaan. Oli ihan älyttömän kivaa nähdä että kun tehdään muutostyö, se tarkoittaakin 172 aurinkopaneelia!! Ihkua :)

Eva-Liisa Raekallio

http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/3653707/Nuorille+tilaa+Turussa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti