Asialistalla olivat mm. lausunto Turun sataman päätuloväylän ja
satama-altaan ruoppausmassojen läjityskelpoisuuden arvioinnista liittyen
Hirvensalon pohjoiskärkeen, Latokariin rakennettavan kerrostaloalueen
valmisteluun. Käsittelyssä oli myös Jaanintien varrella Munkkionkujalla
asukkaita jo vuosikausia häirinneiden työmaaparakkien kohtalo, sekä
rakennuslupa Portsaan rakennettavalle päiväkodille.
Ruoppausmassa- asia tuli meille muutamaa tuntia ennen kokousta.
Ympäristönsuojelun lausunnossa todettiin mm. ettei Turun kaupungin
ympäristönsuojeluviranomaisella ole huomauttamista koskien töiden
aloittamista mahdollisista valituksista huolimatta. Sanamuoto antoi
aihetta huoleen ja myös vaikutelman kiireestä. Kiire ja ympäristöarvot
kohtaavat useimmiten huonosti. Koska kaupunkiympäristölautakunnalle oli
esitetty 27.3.2018, että Latokarin alueen esirakentamiseen voidaan hakea
vesi- ja ympäristölupa, niin tein esityksen jossa rakennus- ja
lupalautakunta päättää esittää, että koska alueen käyttöönottoon kuluu
vuosia, tulee alueen esirakentamiseen hakea vesi- ja ympäristölupa.
Lisäsin siinä, ettei töiden aloittaminen ole perusteltua ennen
lupaprosessin valmistumista.
Minusta oli keskeistä linjata
kunnollisen proseduurin puolesta. Esitystä ei kannatettu ja jätin
lausuntoon eriävän mielipiteen. Nyt viime viikolla
kaupunkiympäristölautakunta palautti uuteen valmisteluun esityksen vesi-
ja ympäristöluvan hakemisesta, hommiin ei siis vielä ennen Hirvensalon
osayleiskaavan valmistumista ryhdytä. Se oli kyllä valtava helpotus.
Olisi parasta, jos suunnitelmissa edettäisiin asia kerrallaan ja
oikeassa järjestyksessä.
Edellisessä kokouksessa
työmaaparakkiasia oli jätetty pöydälle, kuten 22.3. kokouksesta
tekemästäni raportista selviää. Lautakunnan paikan päällä tammikuussa
suorittaman katselmuksen ja asukkaiden kanssa käymieni keskustelujen
perusteella minulle ei jäänyt epäselväksi, miten hankalassa tilanteessa
asukkaat ovat. Munkkionkujan asukkaiden oma aktiivisuus asiassa on ollut
esimerkillistä. Esitin edelleen työmaaparakkien poistamista,
tällaisenaan kohta kymmenen vuotta paikoillaan olleet, väliaikaisiksi
aiotut parakit ovat ihan metsittyneet ja houkuttelevat ylimääräisiä
norkoilijoita. Perustavana kysymyksenä asiassa on mielestäni asukkaiden,
tavallisten turkulaisten etu. Laakso kannatti, mutta esitys hävisi ja
parakit jäävät paikoilleen.
Portsaan, itse asiassa Kakolan
jätevedenpuhdistamon lähelle, ollaan rakentamassa suurta päiväkotia.
Siihen liittyy massiivinen puunkaato, ja kyseenalaistinkin meille
pidetyn esittelyn yhteydessä, miksi pitää kaataa yli 20 puuta. Kyllähän
puut muodostavat hienon ja tärkeän kontrastin kallioiselle maastolle.
Parkkipaikathan siihen pitkälti ovat syynä, yllätys yllätys.
Parkkipaikka-alueesta tulee iso. Oli pakko, tietenkin ystävälliseen
sävyyn, tuoda esiin vaihtoehdot lasten kuljettamiselle, kyllähän lapset
voitaisiin tuoda joukkoliikenteelläkin.
Tässä näkyy taas niin
hyvin nykyisen yhdyskuntasuunnittelun autokeskeisyys; lasten
kuljettamiselle päiväkotiin ei kertakaikkiaan nähdä muuta vaihtoehtoa
kuin auto. Olimme ihan samoilla linjoilla vihreiden kanssa, asia tulee
uudelleen ensi viikon kokoukseen. Kokonaisuuden tasolla olisi minusta
puututtava arkkitehtien koulutukseen, jos sitä kautta saataisiin
suunnitelmia ja rakennuslupahakemuksia kehitettyä
kestävämmiksi...Luonnon arvostus tai arvostamattomuus lähtee jo
lapsista. Ympäristökasvatus on selvästi vielä ihan alkutekijöissään
Suomessa. Puhuimme myös sen puolesta Kohti ekologista elämäntapaa-
ohjelmapaperissa.
Eva-Liisa Raekallio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti